Etälukion koulutus: Ainepedagogiikka verkossa

Linkkejä

Oheislukemisto

Ideoita verkkotehtävien laatimiseen

Alla on aakkosjärjestyksessä erilaisia ideoita siitä, millainen rakenne aikuislukion verkko-opetukseen soveltuvassa verkkotehtävässä voisi olla. Tulokset kannattaa aina kerätä ja julkaista niin, että koko kurssiryhmä pääsee tutustumaan kaikkiin tuotoksiin. Opiskelijat antavat usein mielellään myös luvan julkaista työn tuloksia verkossa (lupa on aina kysyttävä ja se, julkaistaanko tekijän nimi, tekijänoikeus on opiskelijalla). Tehtävien palautuksen jälkeen yhteinen kokoava, reflektoiva ja arvioiva keskustelu on tärkeä. Verkkoympäristössä tämän voi toteuttaa myös pareittain tai pienryhmissä.

Lähetä lisää aikuislukioon sopivia ideoita osoitteeseen anne.rongas@kotka.fi.

AIKAJANA

Tehtävänä muodostaa tietystä teemasta aikajana. Opiskelijat voivat sopia joko etukäteen tehtäväjaon tai liittää osuutensa aikajanalle oman tutkimus- ja oivallustyönsä pohjalta vapaasti. Hyvä toteutusväline on verkkoympäristön keskustelutyökalu.

HAASTATTELE/HAVAINNOI

Tehtävänä voi olla tietojen kerääminen lähiympäristöstä. Haastattele/havainnoi-muotoista tehtävää voi soveltaa tilastomatematiikan opiskeluun, talvisodan kokemusten konkretisointiin, aluemaantieteen opiskeluun, kulttuuritaitojen opiskeluun yms.

HENKILÖGALLERIA

Eri tiedeaineissa opiskelijat voi ohjata esittelemään aihepiirin tutkijaklassikoita. Kirjallisuudessa tehtävänä voi olla esitellä kirjailijoita. Kielissä tehtävänä voi olla etsiä ja esitellä jokin kyseistä kieltä puhuvien maan merkkihenkilö, joka voi olla historiallinen tai edelleen elävä.

Esimerkki Kotkan aikuislukiosta: Pekka Haikaraisen runomuotoinen Sokrates-esittely filosofian 1-kurssilla.

KOEKYSYMYS

Hyvään lukustrategiaan ohjaava tehtävä on ohjata opiskelijoita itse laatimaan kurssialueesta koekysymyksiä ja niihin vastausjäsennyksiä. Palkkioksi opettaja voi julkaista jonkin/joitakin koekysymyksiä kokeessa.

KÄSITEMÄÄRITTELY

Kurssin keskeiset käsitteet jaetaan selvitettäviksi. Tavoitteena ei ole pelkästään kopioida kirjan sanastosta selityksiä vaan luoda omin sanoin ja esimerkkien (myös muistiankkureiden ks. alempana) avulla selvitys käsitteestä.

LEHTIJUTTU

Läksyn aihepiiristä tehtävänä kirjoittaa yleisönosastokirjoitus tai lehtijuttu johonkin tiettyyn lehteen. Historia-aiheista voi kirjoittaa nykypäivän sensaatiolehteen. Kemiasta voi kirjoittaa lapsille Koululaislehteen uutisen. Lakitiedon testamenttiaiheesta voi kirjoittaa opastavan jutun ET-lehteen, yms. Näkökulman valinnalla voi helpottaa oppisisällön käsittelyä.

LINKKI JA TEHTÄVÄ

Sopiva verkkosivusto ja siihen liittyvä tehtävänanto. Tehtävänä voi olla tiivistelmän tekeminen tai esim. vastaväitteiden esittäminen. Mediakriittiseen tiedonkäsittelyyn liittyen voi esittää esimerkiksi tehtävän: Miten voit vakuuttua, että tämä verkkosivu ei ole pelkkää huijausta? Verkkosivu voi olla myös vieraalla kielellä.

MEDIAN SEURAAMINEN

Ajankohtaisten uutisten seuraaminen opettaa käyttämään arkiympäristöä oppimisympäristönä. Median seuraamistehtävää voi soveltaa reaaliaineisiin, mutta myös kieliin: FST/Radio Vega + X3M tai CNN: EuroNews yms. tai ulkomaalaisten lehtien verkkosivut. Huom! Monia radiokanavia, myös ulkomaalaisia voi kuunnella verkossa. Tehtävän ei tarvitse olla mikään mittava. Pedagogisena ideana voi olla tarkkaavaisuuden kohdentaminen, havaintojen suodattaminen ja havaitun kiteyttäminen.

MUISTIANKKURIT

Opiskelijat voivat yhdessä kehitellä mielestään vaikeiden yksittäisasioiden muistamiseen muistiankkureita. Muistiankkurin idea on pakata saman koodin sisään pidempi kokonaisuus. Ankkureissa käytetään muistin toimintastrategiaa eli kokonaishahmoja ja visuaalisia kytkentöjä. Myös lorut voivat toimia hyvinä muistiankkureina.

Esimerkki: Sinun on muistettava, mitkä kvanttiluvut luonnehtivat elektronin stationaarista tilaa atomissa:

pääkvanttiluku: kuvittele ihmisen pää ja liitä se aiheeseen

sivukvanttiluku: liitä pään sivuille kirjan sivuja ja kuvittele niihin sana sivukvanttiluku

magneettinen kvanttiluku: liitä päähän hatun tapaan suuri magneetti ja

spinkvanttiluku: liitä magneettihatun tupsuksi vinhasti pyörivä hyrrä, joka pitää ääntä ja sanoo spin-spin-spin).

Liitä ankkuri stationaariseen tilaan: esim. sijoita elektroni atomin rautatieasemalle eli station-area.

OPETA ASIA

Tehtävänä voi olla laatia opetussivu jostain kurssin aiheesta. Esim. ”Laadi kurssin opiskeluympäristöön julkaisu, jossa opetat toisille yhden mekaniikan lain / suomen sijamuodon / soluelimen rakenteen ja toiminnan.”

Esimerkki Kotkan aikuislukiosta Mervi Veinin opetusverkkosivut aiheesta tunneäly .

ROOLIT

Opetettava aihe voidaan tematisoida eri roolien näkökulmilla. Kohteena voi olla mikä tahansa lukion oppiaine. Esimerkiksi fuusioreaktiota voidaan kuvata vaikkapa vedyn, ydinfyysikon, ydinvoimalan rakentajan, energian kuluttajan ja ympäristöaktivistin näkökulmasta.

SOVELLA TEORIAA

Tehtävän aiheena on soveltaa jotakin opiskeltua teoriaa käytäntöön ja/tai esitellä käytännön esimerkkejä. Tehtävään voi liittää myös motivaatiota kohottavan ulottuvuuden: esim. perustele, miksi prosenttilaskujen osaaminen on hyödyllistä.

VÄITTELY

Aihe, jossa voi luontevasti olla eri näkökulmien kannattajia, otetaan väittelyn kohteeksi. Väittely voi tapahtua myös vieraalla kielellä. Tavoitteena perustelemisen ja kielellisen ilmaisun harjoittaminen. Väittelyn voi toteuttaa pareittain tai ryhmissä.

PowerPoint -ohje

Lyhyet ohjeet näytössä katsottavan PowerPoint -esityksen katsomiseen ja tulostamiseen.