Etälukion koulutus: Ainepedagogiikka verkossa

Linkkejä

Oheislukemisto

Rajoja ylittävä yhteistyö

Uusi ops sisältää kaikille oppiaineille yhteisiä aihekokonaisuuksia, joiden avulla voi luontevasti toteuttaa oppiainerajan ylittäviä projekteja tai vaikkapa muutaman yhteisen tunnin tai verkkokeskustelun. Myös uudistuva reaalikoe sisältää oppiainerajat ylittäviä kysymyksiä. Oppiainerajojen ylittäminen on ollut osa elävää ja aktivoivaa opetusta toki kautta aikojen. Silti oppimisen tutkimus aina vain todistaa, kuinka vähäistä tiedon tai toimintatavan siirtäminen asiayhteydestä toiseen on jopa korkeakoulutasolla.

Liialliset oppiainerajat ja yksin puurtaminen ovat melko heikkoja toimintatapoja verkkomaailmassa. Verkon toimintaperiaate on jakaminen ja rajojen ylittäminen. Alla muutamia ideoita siihen, miten oppiainerajoja voidaan lukiossa ylittää.

Ensin esimerkki omasta lukiostani (idean saa varastaa). Opetan uskontoa vasta neljättä vuotta, mutta olen suhteellisen näppärä verkkoteknisissä asioissa. Historian konkariopettajamme on uskomaton oman alansa tietolähde, mutta vähemmän harrastunut verkkoasioissa (ei toki poropeukalo). Yhdistämme taitomme ja kokemuksemme. Alamme rakentaa integroitua kulttuurihistorian ja kirkkohistorian kurssia, jossa länsimaisen historian kehityslinjoja käydään läpi kristinuskoon liittyvän taidehistorian ja arkkitehtuurin kautta. Projekti on todella kutkuttava. Kurssi on koulukohtainen soveltava kurssi, joka hyödyttää ainereaalissa sekä historiaan että uskontoon keskittyviä opiskelijoita. Kahdestaan kurssin rakentaminen on hauskaa ja luovaa. Erilaisuudesta tulee voimavara.

Seuraavassa esitän yhden oppiainerajat ylittävän verkkokeskusteluteeman jokaisesta uuden opsin aihekokonaisuudesta. Olen valinnut kurssiparit johdonmukaisesti mutta myös hiukan mielikuvitusta ruokkien. Mieti itse lisää mahdollisuuksia. Ainevalikoima on aikuislukiosta, joten taideaineet eivät ole mukana.Aihekokonaisuuksiin integroivia ideoita:

Aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys

Kurssit YH4 (Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni) ja GE2 (Yhteinen maailma) verkkokeskustelu aiheesta globalisaatio ja lokalisaatio. Kansalaisjärjestöt ovat jo pitkään korostaneet suhtautumistapaa: "Think global act local." Antaako kaupungistuminen, talouden keskittyminen ja EU:n kehittyminen kohti liittovaltiota kansalaisille todellisia mahdollisuuksia paikallisen toiminnan kautta vaikuttamiseen vai jyräävätkö monikansalliset yhtiöt. Keskustelussa voidaan jakaa roolit paikallisen kansalaisaktiivisuuden puolustajiin ja sen vähättelijöihin.

Kestävä kehitys ja hyvinvointi

Kurssit SB8 (B3 saksa: Yhteinen maapallomme tai SB9/SB10) ja KE1 (Ihmisen ja elinympäristön kemia). Saksassa on jo pitkään kehitetty orgaanisia raaka-aineita (Nachwachsende Rohstoff), kuten biodieseliä ja orgaanisia muoviraaka-aineita. Saksan ryhmän tehtävänä on selvittää asiaa verkkosivuilta ja esitellä raaka-aineita kemian ryhmälle. Kemian ryhmän tehtävänä on selvittää, miten orgaaniset ja epäorgaaniset raaka-aineet eroavat ja edistävätkö orgaaniset raaka-aineet kestävää kehitystä (BI3 kurssi Ympäristöekologia voi tuottaa käsitekartan, joka avaa käsitteen kestävä kehitys). Lopuksi voidaan käydä keskustelu maatalouden ylituotannosta, maailman nälänhädästä ja siitä, missä mittakaavassa on mielekästä viljellä pelloitta ruuan tilalla polttoainetta tai muovin raaka-ainetta.

täydentyy vielä:

Kulttuuri-identiteetti ja monikulttuurisuus

Teknologia ja yhteiskunta

Viestintä- ja mediaosaaminen

Minnehän minua nyt kiskotaan?